Tuesday, January 25, 2011

.:SUDOKU:.

dulu aku xpenah pun maen sudoku nih.. xpandai pun..bkan setakat xpandai lah.. jakun::darat::segalanya la.. memang aku xtahu maen bende nih..
bile tgk game nih.. aku xterasa nak buat pun sebab die macam crossword puzzle..
aku memang xbrehi la nak maen bende tu.(malas nak berfikir sebenarnya)

then one day tu..(jeng..jeng..jeng)
aku balik ke Tanjung Malim.. (zaman dok tmpt jin bertendang lah ni)
aku naek bas Maraliner.. aku dok 2nd blakang..sebelah dak kelas aku(xprasan pun die ade kat sebelah..)

eh! ape kaitannya dia ngan SUdoku nih??

ha..! ekceli.. dia lah yang jadi tukang ngajar aku maen bende alah tu..
die yang ajar macam mane nak maen a.k.a susun nombor2 tu..
nasib baek la bas tu ade supply game dlm bas.. klo rase boring bley la maen..=)


Game ni senang jer nak maen nya.. xde la sampai pecah otak nak maennye..
asal kite dapat susun no tu lek lok.. cepat la siapnyer..


dalam game ni.. kita kne susun no dari angka 1-9 dalam petak-petak yang disediakan.. setiap petak mesti ada angka 1,2,3,4,5,6,7,8,9 dalam setiap baris melintang mahupun menegak.. xboleh ada nombor yang sama dalam satu baris tu..
jika berlaku kesalahan

kesemua angka 1 hingga 9 mesti ada dalam setiap 9 baris menegak dan 9 baris melintang. Seterusnya kesembilan angka tersebut juga mesti ada bagi setiap 9 petak (3x3).


ble da siap..=)

ekceli the garang suh aku buat nih.. die nak suh aku ajar die maen nih..
to the garang:: ko try ler maen SUDOKU yang game komp..
klu ko de wat salah senang ko nak tau.. lame2 nt ko bley la maen yg dalam buku plak..=)

try maen yer..


petikan tangan ;
ainieツ

No comments: